Jak uniknąć nieudanych zakupów ? - mój początkowy minimalizm i przemyślane zakupy





Minął rok odkąd zdałam sobie sprawę , że mam za dużo ubrań których nie noszę . Było to w momencie którym wyprowadzałam się z domu rodzinnego a moje ubrania nie mieściły się w żadną szafę. Upychałam je wszędzie z nadzieją , że kiedyś nadejdzie czas w którym będę żałować , że je wyrzuciłam i mogły mi się przydać . Podczas przeprowadzki zajmowały jakieś 4 worki 120l  bo do takich właśnie pakowałam ubrania , nie licząc butów oraz kurtek i płaszczy . Ilość posiadanych rzeczy zaczęła mnie z czasem przytłaczać . Nigdy nie miałam w co się ubrać.
Gdy rozpakowałam ubrania z worków zajmowały pół pokoju przeznaczonego w tym czasie na ubrania.

Pewnego dnia siedząc w pracy wpisałam na youtube - "sprzątanie szafy " wtedy właśnie wpadłam na minimalizm. Od słowa do słowa zaczęłam interesować się coraz bardziej minimalizmem i wpadłam na książkę pt. Magia Sprzątania autorki Marie Kondo którą serdecznie polecam .
Postanowiłam ją od razu zamówić i gdy tylko przyszła wzięłam się za czytanie i porządki. Dała mi wiele do myślenia i  porządnego kopa do pracy oraz  porządków.
 Otworzyła mi oczy na ilość posiadanych ubrań których nie noszę i pieniędzy które zmarnowały się na nieprzemyślane zakupy.
Tak bardzo dała mi do myślenia , że z wszystkich ubrań które miałam została mi taka ilość którą mieszczę w najmniejszej szafie z ikea jaka istnieje i zostawiłam tylko te które noszę.

Po tych wszystkich porządkach , ciągłym dążeniu do minimalizmu i ograniczaniu ilości posiadanych rzeczy do zakupów staram się podchodzić z głową i kupować tylko takie ubrania które wiem że wykorzystam i które dopasowane są do mnie i mojego stylu.

Więc jak uniknąć nieudanych zakupów ?


  1. Ważne jest to aby kupować ubrania w odpowiednim rozmiarze dla siebie i takie w których czujemy się dobrze . Jeśli chodzi o spodnie lubię takie które dobrze leżą nie są za luźne , biorę pod uwagę również to , że z czasem mogą się nieco rozciągnąć . Koszule noszę dopasowane do sylwetki ale z dłuższym dołem a koszulki na krótki lub długi rękaw oraz bluzy  które noszę najczęściej wybieram zawsze większe , luźniejsze bo tak właśnie czuję się najlepiej . 
  2. Jeżeli coś przeszkadza ci już w sklepie będzie cię denerwować zawsze - np. zamek w bluzie który ociera , gryzący sweter zawsze będzie tak samo denerwujący i nigdy nie ubierzesz go z przyjemnością oraz nie  będziesz czuła się w nim dobrze. 
  3. Wyznacz granice których nie przekroczysz - dokładnie określ to co ci się nie podoba np.ja bardzo nie lubię plisowanych i ołówkowych spódnic za kolano , spodni za kolano , nenowych kolorów , cekinów .  Jeśli już wiesz co ci się nie podoba po prostu unikaj takich ubrań. Nie poddawaj się promocjom w sklepie kupując np. bluzkę z cekinami które ci się nie podobają ponieważ jest promocja. 
  4. Przeczekaj zachcianki - nie kupuj impulsywnie. Od niedawna nauczyłam się nie kupować impulsywnie . Zawsze muszę przemyśleć dany zakup i przespać się z tą myślą . Często jest tak , że dana rzecz podoba mi się dzisiaj ale jutro uznam , że jednak nie jest ona mi tak potrzebna i bez sensu wydam tylko pieniądze. 
  5. Myśl zestawami - to najlepsze rozwiązanie przy przemyślanych zakupach . Często np. kupując sukienkę myślę z czym mogę ją dopasować . Gdy potrzebuję zestaw elegancki założę do niej szpilki i marynarkę a gdy idę do kina dodaję do niej trampki i katanę. Komponuję zestawy z rzeczami które mam już w swojej szafie. 
  6. Wyprzedaże - bardzo często dajemy się na to nabrać i kupujemy rzeczy kompletnie zbędne pod wpływem nagłego impulsu na promocję a normalnie nawet nie spojrzymy na daną rzecz. Która po przyjściu do domu ląduje na dnie szafy , wdając pieniądze w ten sposób to tak jakbyśmy wyrzucali je do kosza a nikt przecież by nie chciał tego robić. 
  7. Najlepiej w jednolitych kolorach - kupuję najczęściej ubrania jednokolorowe bez krzykliwych napisów i wzorów . Łatwiej jest mi je dopasować do większej liczby zestawów ubrań.
  8. Określenie koloru - najlepiej gdy ustalimy które kolory ubrań najbardziej do nas pasują i w których nawet bez makijażu i fryzury wyglądamy dobrze. Ja bardzo lubię kolor biały , pudrowy róż , blady niebieski , czarny - po prostu wiem , że takich ubrań mam najwięcej w swojej szafie , świetnie pasują one do mnie a noszenie ich sprawi mi przyjemność. 
  9. Najlepsze jest tworzenie list rzeczy które chcemy kupić na dany sezon -  Zawsze robię taką w swoim kalendarzu. Wiem co chcę kupić i czego mi brakuje oraz ile mogę na to wydać np. na zimę w tym sezonie planuję zakup kurtki więc piszę :

    1.kurtka zimowa : 

    • powinna być długa 
    • ciepła 
    • szara 
    • z kapturem 
    • w cenie do 400 zł 
    Z tak właśnie przygotowaną listą wybieram się na zakupy i zawsze szukam rzeczy która spełnia wszystkie kryteria wyżej ,  nie idę na ustępstwa. 






7 komentarzy:

  1. Ja zawsze gdy nagromadzi mi się za dużo rzeczy w szafie po prostu biorę worki na śmieci i pakuje wszystko, czego nie ubieralam od paru miesięcy. Tak mi jest dobrze, bo stale mam nowe ubrania, a ulubione zostają. Jednak jestem świadoma ile pieniędzy się marnuje
    Twój post sklonil mnie do mądrzejszych zakupów. Obiecuje, że Twoje rady sobie gdzieś zapisze i prz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. planuję więcej takich postów na blogu więc zapraszam :)

      Usuń
  2. *przed każdym zakupami będę je czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się że wpis się komuś przyda :)

      Usuń
  3. Ja zawsze przed wyprzedażami mam listę, co chcę kupić ;)
    I nie muszę sie obawiać, że kupie cos niepotrzebnie .

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze szukam tańszych odpowiedników wszystkich ubrań no i kocham lumpeksy, a tam są takie perełki <3
    obserwuje i zapraszam na mojego bloga o życiu którego odnowiłam po 5 latach: diamentem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. ja zawsze przegapiac wyprzedaże chciaż ostatnio
    kupiłam dwie pary skórzanych butów za 180 zł w ccc

    OdpowiedzUsuń

♥ Dziękuję za każdy komentarz oraz obserwację ♥

♥ Ja również postaram odwdzięczyć się tym samym.

♥ Każdy ślad który zostawisz po sobie bardzo mnie cieszy i daje motywację do pisania nowych postów.

♥ Nie mam nic przeciwko wzajemnej obserwacji, pod warunkiem, że masz zamiar zaglądać na bloga.

♥ Jeśli zaczynasz mnie obserwować to koniecznie daj znać w komentarzu.


Copyright © 2014 Cymbulka , Blogger